Mad til dreng 8 måneder

21. maj 2013

Alder:
8 mdr.

Mad til dreng 8 måneder

Hej Helen.

Tak for en brugbar brevkasse! Nu blev det min tur til at spørge dig.

Jeg har en dreng, der bliver 8 måneder om en uge. Jeg har problemer med at få ham til at spise. Det kommer og går rigtig meget med hvor meget han vil spise, men nu er vi inde i to ugers tid, hvor han kun spiser et par skefulde ved hvert måltid. Det er virkelig ikke meget han får indenbords.

Op til perioden havde han lidt feber og var småsyg, så det var en okay grund til ikke at have så stor appetit, men det fortsætter bare.
Han får lov at sidde med mad i hånden og føle sig frem, men det er ikke så meget han selv får kørt ind i munden. Jeg supplerer med grød, mos, rugbrødshapser, vores mad osv. (Følger diverse råd og opskrifter fra din bog), men han vil bare ikke åbne munden når skeen nærmer sig. Hvis jeg giver ham lidt med fingrene smager han oftest tre gange og så lukker han i.

Nogle gange hvis der lige bliver presset et par skefulde ind går det ligesom op for ham at han er sulten og gerne vil have og så åbner han og spiser lidt. Oftest er munden bare helt lukket. Så prøver jeg nogengange at lokke med lidt banan eller lign. hvor jeg så kan 'snyde' nogle skefuld mad ind, men det er bare ikke holdbart. Det skal være ham selv der bevidst lukker op for maden.

Han får fire flasker i døgnet (morgen, før middagslur, aften før putning, og i løbet af natten), så skulle ikke mene, at det er det som tager ans appetit. Det svinger hvor meget han tager af sin flaske. Alt fra 110 til 200. Vil tro hans indtag i gennemsnit ligger på 600 ml i døgnet, så er jo ikke fordi det er meget.

Vi prøver at følge din dagsrytme fra bog mht. antal måltider og lure. Nogle gange får han en tredje lur, fordi han nogen dage står op kl. 5, og så hurtigt er træt til sin formiddagslur.

Han er glad nok ...

Annonce

... og generel nem, er blevet en smule mere pylret end da han var mindre, men svært at sige om det skyldes manglende mad eller bare han er ved at udvikle mere personlighed og vil have vores opmærksomhed.

Så mine spørgsmål mht. mad er:

Får han for lidt/for meget mælk?

Hvordan får vi ham til at spise? Han er interesseret i mad, og jeg prøver at slappe så meget af i, at han ikke spiser meget, skabe god stemning, lader ham svine osv, men det er hårdt, når man ved han får langt fra hvad han bør i følge anbefalingerne.

Kan det skyldes tænder? Han har lige fået 4 tænder i overmunden i løbet af 4 uger, og kan se på gummerne, at hjørnetænderne er på vej. Hvor længe kan de små pus være generet af tænder?

Bør vi tage til lægen for at sikre os at der ikke er noget sygdom, eller er det bare at være pylret?

Han skal starte i vuggestue d. 1, så vil bare gerne have ham til at spise. Han har jo brug for næring til at udvikle sig. Skal vi bare blive ved med at tilbyde ham mad og mere og mere af vores mad og lade ham udforske maden og så stole på han får næringsstoffer nok og acceptere at han ikke vil spise meget, eller skal vi presse mere på. Vil bare gerne nøjes med gode madoplevelser.

Pyha en lang smøre. Håber det giver lidt mening.
Har du egentlig nogen forslag til madpakke når han starter i institution? De har desværre ikke madordning.

Håber du kan give lidt svar og ro i sindet hos mig. Vil virkelig gerne have ham til at spise noget mere, så jeg er sikker på han får det han har brug for til at udvikle sig.
Hans appetit har aldrig været vildt stor, men bekymrende at han næsten ikke indtager noget nu. Han har fået ske mad siden han var 5 måneder og det gik fint med at spise. Hans appetit svingede i løbet af dagen og i løbet af en uge, men ikke som nu.

Hilsen
Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor