Brev:
Mad til dreng 8 måneder
21. maj 2013
Alder:
8 mdr.
Mad til dreng 8 måneder
Hej Helen.
Tak for en brugbar brevkasse! Nu blev det min tur til at spørge dig.
Jeg har en dreng, der bliver 8 måneder om en uge. Jeg har problemer med at få ham til at spise. Det kommer og går rigtig meget med hvor meget han vil spise, men nu er vi inde i to ugers tid, hvor han kun spiser et par skefulde ved hvert måltid. Det er virkelig ikke meget han får indenbords.
Op til perioden havde han lidt feber og var småsyg, så det var en okay grund til ikke at have så stor appetit, men det fortsætter bare.
Han får lov at sidde med mad i hånden og føle sig frem, men det er ikke så meget han selv får kørt ind i munden. Jeg supplerer med grød, mos, rugbrødshapser, vores mad osv. (Følger diverse råd og opskrifter fra din bog), men han vil bare ikke åbne munden når skeen nærmer sig. Hvis jeg giver ham lidt med fingrene smager han oftest tre gange og så lukker han i.
Nogle gange hvis der lige bliver presset et par skefulde ind går det ligesom op for ham at han er sulten og gerne vil have og så åbner han og spiser lidt. Oftest er munden bare helt lukket. Så prøver jeg nogengange at lokke med lidt banan eller lign. hvor jeg så kan 'snyde' nogle skefuld mad ind, men det er bare ikke holdbart. Det skal være ham selv der bevidst lukker op for maden.
Han får fire flasker i døgnet (morgen, før middagslur, aften før putning, og i løbet af natten), så skulle ikke mene, at det er det som tager ans appetit. Det svinger hvor meget han tager af sin flaske. Alt fra 110 til 200. Vil tro hans indtag i gennemsnit ligger på 600 ml i døgnet, så er jo ikke fordi det er meget.
Vi prøver at følge din dagsrytme fra bog mht. antal måltider og lure. Nogle gange får han en tredje lur, fordi han nogen dage står op kl. 5, og så hurtigt er træt til sin formiddagslur.
Han er glad nok og generel nem, er blevet en smule mere pylret end da han var mindre, men svært at sige om det skyldes manglende mad eller bare han er ved at udvikle mere personlighed og vil have vores opmærksomhed.
Så mine spørgsmål mht. mad er:
Får han for lidt/for meget mælk?
Hvordan får vi ham til at spise? Han er interesseret i mad, og jeg prøver at slappe så meget af i, at han ikke spiser meget, skabe god stemning, lader ham svine osv, men det er hårdt, når man ved han får langt fra hvad han bør i følge anbefalingerne.
Kan det skyldes tænder? Han har lige fået 4 tænder i overmunden i løbet af 4 uger, og kan se på gummerne, at hjørnetænderne er på vej. Hvor længe kan de små pus være generet af tænder?
Bør vi tage til lægen for at sikre os at der ikke er noget sygdom, eller er det bare at være pylret?
Han skal starte i vuggestue d. 1, så vil bare gerne have ham til at spise. Han har jo brug for næring til at udvikle sig. Skal vi bare blive ved med at tilbyde ham mad og mere og mere af vores mad og lade ham udforske maden og så stole på han får næringsstoffer nok og acceptere at han ikke vil spise meget, eller skal vi presse mere på. Vil bare gerne nøjes med gode madoplevelser.
Pyha en lang smøre. Håber det giver lidt mening.
Har du egentlig nogen forslag til madpakke når han starter i institution? De har desværre ikke madordning.
Håber du kan give lidt svar og ro i sindet hos mig. Vil virkelig gerne have ham til at spise noget mere, så jeg er sikker på han får det han har brug for til at udvikle sig.
Hans appetit har aldrig været vildt stor, men bekymrende at han næsten ikke indtager noget nu. Han har fået ske mad siden han var 5 måneder og det gik fint med at spise. Hans appetit svingede i løbet af dagen og i løbet af en uge, men ikke som nu.
Hilsen
Ida